sobota, 21 sierpnia 2010

Działalność gospodarcza, ciąża i wysokość zasiłku macierzyńskiego

Temat działalności gospodarczej, ciąży i wysokiego zasiłku jest ostatnio zdecydowanie bardzo modny.
Jest to efekt uchwały  siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 21 kwietnia br.
ZUS nie jest uprawniony do kwestionowania kwoty zadeklarowanej przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność jako podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jeżeli mieści się ona w granicach określonych ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych.
Po publikacji w biuletynie na stronie internetowej mojej kancelarii odebrałam sporo telefonów  z całej Polski od przyszłych mam żywo zainteresowanych tym tematem. Kobiety chcą wiedzieć co należy zrobić, aby otrzymywać kilkutysięczny zasiłek macierzyński.
Postanowiłam więc jeszcze raz wszystko wyjaśnić.


Czytaj więcej na www.temidajestkobieta.pl

132 komentarze:

  1. Witam,
    zapoznałam się z kilkoma artykułami dotyczącymi powyższego tematu i muszę przyznać, że wciąż mam kilka wątpliwości i pytań, które nie zostały przezeń rozwiane. Mianowicie - rozumiem, że jeśli założę DG na krótko przed porodem (na miesiąc przed) i od razu podwyższę składki wymaganych świadczeń do maksimum, to wtedy mogę liczyć na najwyższy zasiłek macierzyński(ok. 5,700 przez 20 tygodni).To oznacza, że wysokość składek za ten jeden miesiąc prowadzenia DG wyniesie mnie ok. 3,000 zł?

    OdpowiedzUsuń
  2. Oraz kolejne pytania - Co, jeśli planuję rozpoczęcie działalności od 1 listopada, a termin porodu mam na 15 grudnia(liczę się z wcześniejszym rozwiązaniem). Czy wtedy muszę opłacić te składki za dwa miesiące (listopad i grudzień), jeśli poród nastąpi jednak w terminie?
    Pytanie nr 2 - jeśli będę pobierać ten najwyższy zasiłek przez te 20 tygodni, to z jakimi miesięcznymi kosztami muszę się liczyć z tytułu prowadzenia DG? (Chodzi mi o wysokość składek odprowadzanych już w trakcie urlopu macierzyńskiego - czy nadal wynoszą mnie one ok. 3,000, czyli z tych 5,700 zostaje mi ok. 2.700?) Bardzo proszę o wyjaśnienie tej kwestii, bo muszę przyznać, że nie bardzo się tu orientuję.
    Pytanie nr 3 - czy jeśli od momentu założenia firmy, będę wykazywać faktyczny przychód oraz będę wystawiać faktury, to czy ZUS ma prawo przy okazji kontroli odmówić mi wypłaty zasiłku?

    Dziękuję i pozdrawiam. Joanna

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam,
    zapoznałam się z kilkoma artykułami dotyczącymi powyższego tematu i muszę przyznać, że wciąż mam kilka wątpliwości i pytań, które nie zostały przezeń rozwiane. Mianowicie - rozumiem, że jeśli założę DG na krótko przed porodem (na miesiąc przed) i od razu podwyższę składki wymaganych świadczeń do maksimum, to wtedy mogę liczyć na najwyższy zasiłek macierzyński(ok. 5,700 przez 20 tygodni).To oznacza, że wysokość składek za ten jeden miesiąc prowadzenia DG wyniesie mnie ok. 3,000 zł. Co, jeśli planuję rozpoczęcie działalności od 1 listopada, a termin porodu mam na 15 grudnia(liczę się z wcześniejszym rozwiązaniem). Czy wtedy muszę opłacić te składki za dwa miesiące (listopad i grudzień), jeśli poród nastąpi jednak w terminie?
    Pytanie nr 2 - jeśli będę pobierać ten najwyższy zasiłek przez te 20 tygodni, to z jakimi miesięcznymi kosztami muszę się liczyć z tytułu prowadzenia DG? (Chodzi mi o wysokość składek odprowadzanych już w trakcie urlopu macierzyńskiego - czy nadal wynoszą mnie one ok. 3,000, czyli z tych 5,700 zostaje mi ok. 2.700?) Bardzo proszę o wyjaśnienie tej kwestii, bo muszę przyznać, że nie bardzo się tu orientuję.
    Pytanie nr 3 - czy jeśli od momentu założenia firmy, będę wykazywać faktyczny przychód oraz będę wystawiać faktury, to czy ZUS ma prawo przy okazji kontroli odmówić mi wypłaty zasiłku?

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam,
    W przypadku założenia działalności 1 listopada płaci Pani pełną składkę za listopad oraz składkę za grudzień - proporcjonalnie za dni do porodu.
    Jeżeli działalność będzie faktycznie prowadzona i nie będzie jedynie środkiem do osiągnięcia celu w postaci wysokiego zasiłku macierzyńskiego wówczas ZUS nie ma prawa odmówić wypłaty.

    OdpowiedzUsuń
  5. Podłączam się pod temat i wypowiedz poprzedniczki, gdyż jestem w bardzo podobnej sytuacji...Noszę się z zamiarem założenia działalności gospodarczej - planowany termin porodu przypada na 10 grudnia, jednak mam pewne obawy, że urodzę jeszcze w listopadzie. Będę bardzo wdzięczna o konkretną odpowiedz, kiedy, mając na uwadze mój przypadek i wysoki zasiłek, najrozsądniej i najbezpieczniej będzie otworzyć działalność.

    Precyzując, jeśli założę działalność 1 pażdziernika i odprowadzę najwyższe składki za ten miesiąc, a dziecko urodzi się przed terminem,czyli w listopadzie, to zus przy wypłacie macierzyńskiego bierze pod uwagę składkę za cały pażdziernik oraz składkę za listopad - tyle, że za dni do porodu. Stąd moje pytanie - czy przy pełnym pażdzierniku i niepełnym listopadzie, zus wypłaci mi macierzyński od stawki, jaką zadeklaruję, czy nie?

    Ewentualnie opcja druga - czy jeśli otworzę działalność w połowie pażdziernika i odprowadzę składkę za 15 dni pażdziernika i załóżmy za 20 dni listopada, bo wtedy urodzi się dziecko, to czy zus uzna to za pełny miesiąc, czy też pełny miesiąc liczony jest od 1 do ostatniego dnia danego miesiąca?

    Marta.

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam,
    Przy prowadzonej od roku działalności na ulgowym Zusie, został mnie jeszcze rok. Jak już podwyższę sobie składkę to po okresie urlopu macierzyńskiego zostanie mnie jeszcze kilka miesięcy do wykorzystania preferencyjnego ZUSU czy po urlopie macierzyńskim mogę wrócić do niższej stawki?

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam. Mam do Pani pytanie podobne:Ten sam przypadek kobieta zakłada dg 1 listopad,a urodziła szybciej dziecko w połowie listopada i zdążyła opłacić składkę od działalności w pełnej kwocie, (teraz to będzie coś około 2300zł). I drugie pytanie ponoć maksymalne składki są nie podzielne i nie ważne kiedy się założy działalność to i tak się płaci całą składkę czyli tak samo powinno być jak się rodzi w połowie m-ca lub idzie na chorobowe?

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam a co będzie w przypadku jak dziecko urodzi się wcześniej? Np zgłoszenie działalności z dniem 1 października, a rodzi się 20-go października, czy w takim przypadku dostanie się pełną kwotę zasiłku macierzyńskiego?

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie wiem czy dobrze zrozumiałam.
    Opiszę w skrócie moją sytuację.i bardzo proszę o odpowiedź.

    Zgodnie z radą księgowego w czerwcu opłaciłam składkę chorobową od kwoty 6000 zł za 13 dni (w czerwcu miałam zawieszoną działalność - odwieszoną 18 czerwca).

    W lipcu opłaciłam pełną składkę (za 30 dni) również od podwyższonej kwoty.
    Dziecko urodziło się 5 lipca.

    W chwili obecnej czekam na decyzję Zusu
    Jeżeli zus wylicza macierzyński od - w moim przypadku od podstawy 6000 ale patrząc na pełny opłacony miesiąc (30 dni) - to wg mojej logiki albo powinnam otrzymać najniższy macierzyński albo ... nawet wcale?

    Czy dobrze to zrozumiałam?
    bardzo dziękuję za odpowiedź,
    pozdrawiam
    Małgorzata

    OdpowiedzUsuń
  10. Zasiłek powiinna Pani otrzymać, ale chyba ktoś przedobrzył z kombinowaniem.
    ZUS nie będzie brał pod uwagę miesiąca, w którym urodziło się dziecko ( nadpłacone składki zostaną zwrócone, w miesiącu porodu raczej powinno się deklarować stawki minimalne), natomiast bierze pod uwagę miesiące poprzednie. Nie wiem czy robila Pani przerwę w ubezpieczeniu. Jeżeli tak, to wyliczenie powinno być na podstawie składek czerwcowych.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam!
    Planuję otworzyć DG 10 października, prawdopodobnie jestem w 1 tyg. ciąży. I nie wiem czy powinnam otworzyć DG tylko na mnie czy mąż może być współwłaścicielem żeby nie było póżniej problemu z moim macierzyńskim.... Jakie sładki powinnam odprowadzać? Jestem obecnie na bezrobociu... proszę o rade co powinnam od początku zrobić, ponieważ nie mam o tym zielonego pojęcia.
    Z góry dziękuję za odpowiedź A.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ponieważ pytań o wysokości składek oraz to kiedy i jakie płacić jest dosyć często poruszany w komentarzach niebawem postaram się coś na ten temat napisać na blogu. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. mam jedną osobową działalność od 01,05,2010 i odprowadzam 350zł.zus .Jeśli zajdę w ciążę w pażdzierniku a następnie odprowadzę składki najwyższe przez trzy miesiące 3000 a następnie przejdę na chorobowe to w jakiej wysokości otrzymam chorobowe no i czy macierzyńskie również otrzymam w wysokiej składce.proszę odp.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dla mnie problematyczną pozostaje kwestia, jak potraktują mnie w szpitalu, jeśli zacznę rodzić w połowie listopada, a składki za listopad mam obowiązek odprowadzić do 10 grudnia. Jak w takim przypadku postąpić? Opłacić je wcześniej? Bardzo proszę o odpowiedz. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam serdecznie,
    Jestem mamą która rozpoczęła działalność gospodarczą przed urodzeniem dziecka. Moja sytuacja wygląda następująco: Od 02.06.2010 rozpoczęłam prowadzić działalność. Pierwszą składkę w kwocie ok. 2900,00 zł zapłaciłam 08.07.2010, kolejną 2900,00 08.08.2010, 12.08.2010 urodziłam dziecko, złożyłam dokumenty o wypłatę zasiłku 19.08.2010, 08.09.2010 zapłaciłam ostatnią składkę za 12 dni sierpnia w kwocie 1150,0. I ZUS wezwał mnie abym złożyła wyjaśnienie dlaczego założyłam działalność przed porodem(moja sytuacja była jasna starałam się o dotacje z UE i długo to trwało). Natomiast w dniu dzisiejszym dopiero otrzymałam pierwszą wypłatę w kwocie 3468,00zł. podane jest że jet to kwota zasiłku od 12.08.2010 do 30.09.2010 wydaje mi się że chyba ZUS sie pomylił bo kwota byłaby prawidłowa w przypadku rozliczenia za sierpień. Oczywiście dzwoniłam już do swojej księgowej aby to wyjaśniła lecz prosiłabym o dodatkowe informacje w tej sprawie.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Skoro założyła Pani działalność w czerwcu, a urodziła w sierpniu to przy obliczaniu wysokości zasiłku macierzyńskiego ZUS weźmie pod uwagę tylko wpłaty za czerwiec i lipiec.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Dzień dobry! Czy w czasie trwania juz urlopu macierzyńskiego mam płacić tylko składkę chorobową a pełną tylko przed porodem ( czyli np miesiąc przed). Z góry dziękuję za odp bo juz mi w głowie szumi o tych wszystkich informacji ;-) - pozdr-Gosia

    OdpowiedzUsuń
  18. W trakcie pobierania zasiłku ( biznes mamy formalnie nie dostają urlopu, "wolne" mają tylko pracownice) należy płacić składkę zdrowotną, która w 2010 r. wynosi 233,32 miesięcznie.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  19. Jak ostatnio byłam w ZUSie Pani poinformowała mnie, że podczas pobierania zasiłku macierzyńskiego nie mogę prowadzić działalnośći gospodarczej. Ja już sama nie wiem...

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam,
    mam pytanie odnośnie wysokości poszczególnych składek. Nie wiem czy Pani jest mi w stanie powiedzieć czy wyliczam to prawidłowo, jeśli tak będę bardzo wdzięczna.
    Zadeklarowana podstawa za mc listopad 7994,63zł
    emerytalne (19,52%) 1560,55zł
    rentowe (6%) 479,68zł
    chorobowe (2,45%) 195,87zł
    wypadkowe (1,67%) 133,51
    zdrowotne 233,32

    Wiem też,że muszę płacić FP tylko nie jestem pewna od jakiej podstawy też od 7994,63? Czyli składka na fundusz pracy (2,45%) 195,88zł?

    Razem do zapłaty: 2565,49zł ubezp.społeczne
    i 233,32 ub.zdrowotne.

    Czy dobrze to wyliczyłam?
    Pozdrawiam i dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  21. Wyliczenia są prawidłowe.
    Fundusz Pracy liczy się od tej samej podstawy.
    Pozostaje jeszcze ubezpieczenie wypadkowe.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  22. Witam!
    Chciałabym się dowiedzieć czy będzie mi przysługiwał wyższy zasiłek macierzyński. Moja sytuacja jest następująca. Przez 3 lata pracowałam w firmie mając umowę o pracę na czas określony. Umowa skończyła mi się 12 kwietnia 2010r a 19 kwietnia okazało się, że jestem w ciąży. Obecnie przebywam na zwolnieniu lekarskim do 4 listopada. Termin porodu mam wyznaczony na 12 grudnia 2010r. Planowałam założyć działalność gospodarczą od 5 listopada 2010r. i od razu opłacić składki od najwyższej kwoty. Czy zakładając DG od 5 listopada powinnam opłacić składki za listopad, czy za listopad i grudzień? A co będzie w przypadku kiedy urodzę dziecko jeszcze w listopadzie a składka będzie opłacona jeszcze przed porodem?
    Proszę o odpowiedź.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam
    Pani Katarzyno, temat jak widzę jest gorący. Również ja mam kilka wątpliwości i będę wdzięczna za pomoc.
    Moja sytuacja jest następująca:
    Jestem zatrudniona na pół etatu z podstawą wynagrodzenia 750zł brutto. Działalność gospodarczą założyłam w czerwcu 2009 roku i do tej pory pozostaję na "małym zusie", oraz opłacam składkę chorobową w najniższym wymiarze.
    Jestem w szóstym tygodniu ciąży i trochę w rozterce, ponieważ w zakładzie pracy gdzie pracuję pomimo powszechnych zakazów, pali się nagminnie papierosy ,a ja jestem jedyną osobą niepalącą, w związku z czym zamierzałam niemal natychmiast skorzystać ze zwolnienia lekarskiego.
    Jednak jednocześnie chciałabym podnieść stawkę na składkę chorobową z tytułu prowadzonej działalności, tak aby otrzymać wyższy zasiłek macierzyński i ewentualnie chorobowy.
    Tu zbliżamy się do sedna, mianowicie:
    Czy biorąc zwolnienie chorobowe z tytułu wykonywanej pracy jednocześnie muszę korzystać ze zwolnienia z tytułu prowadzonej działalności?
    Jest mi to podwójnie nie na rękę, ponieważ nie będę mogła podwyższyć składki na chorobowe, bo na to potrzebowałabym przy optymalnym rozwiązaniu , minimum 30 dni zawieszenia wpłaty składek, oraz 90 dni płatnych wyższą składką. Ponadto idąc na zwolnienie z tytułu prowadzonej działalności praktycznie zostaję pozbawiona dochodów z niej - nie mogę wystawiać faktur i wykonywać czynności związanych z prowadzeniem działalności – jeśli posiadam dobre informacje?
    Bardzo proszę o komentarz w mojej sprawie .
    Dziękuję i pozdrawiam serdecznie.
    Karolina

    OdpowiedzUsuń
  24. Witam,
    Niestety nie można być trochę chorym a trochę zdrowym. Na chorobowe musi Pani pójść i z tytułu zatrudnienia, i z tytułu DG. Będąc chorą i pobierając zasiłek nie wolno pracować.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  25. witam.Mam pytanie jaki zasiłek chorobowy a potem macieżyński wypłaci mi zus,jeśli do końca września byłam zatrudniona najpierw na cały etat a w ostatnim miesiącu na 1/4 następnie firma została zlikwidowana a ja otworzyłam działalność gospodarczą od 1.10.2010.i zapłaciłam te najwyższe składki a od 1.11.2010.poszłam na chorobowe gdyż termin porodu mam na 30.11.2010 i nie mogłam dłużej pracować.Bardzo proszę o komentarz w mojej sprawie.Dziękuję i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  26. Witam, mam również problem. Od prawie trzech lat prowadzę działalność gospodarczą, ale od trzech miesięcy z powodu braku zleceń zawieszoną. Dowiedziałam się, że jestem w 2 miesiącu ciąży, nie mam więc ubezpieczenia, bo obecnie nie opłacam składek. Nie mam pojęcia co powinnam zrobić, bo nie czuję się dobrze i obecnie nie nadaję się do pracy. Czy jeśli odwieszę działalność gospodarczą to mogę iść na zwolnienie po trzech miesiącach, czy po sześciu, bo informowano mnie w Zusie, że po odwieszeniu działalności muszę liczyć się z sześciomiesięcznym okresem karencji. Jaką składkę muszę opłacić abym mogła otrzymać jakąś kwotę która pozwoli mi i mojemu dziecku i dwójce dzieciom które mam)przeżyć, bo obecnie jestem w tragicznej sytuacji finansowej. Z powodu nie zapłaconej składki nie mam ubezpieczenia, nie mam za co iść do lekarza i wykonać badan. Bardzo złe samopoczucie nie pozwala mi podjąć żadnej pracy. Nie wiem co robić. Proszę o rade.

    OdpowiedzUsuń
  27. Do obliczenia wysokości zasiłku macierzyńskiego potrzebne są np. dane o zarobkach.
    Na portalu Goldenline w grupie prawo pracy i ubezpieczeń społecznych jest temat, w którym panie przedstawiają sposób liczenia.
    Polecam.

    OdpowiedzUsuń
  28. Witam,
    Proszę wyjaśnić czym ZUS tłumaczy aż 6 miesięczną karencję?
    Proszę się nie martwić. To, że nie ma Pani opłaconych składek oznacza tylko, że nie dostanie Pani zasiłku chorobowego.
    Kobietom w ciąży przysługuje darmowa służba zdrowia, nawet gdy nie mają ubezpieczenia.
    Pisałam o tym we wpisie:
    http://temidajestkobieta.blogspot.com/2010/10/kobieta-w-ciazy-kwestia-ubezpieczenia.html

    Zapraszam do lektury.

    OdpowiedzUsuń
  29. witam serdecznie
    mam pytania
    -planuję kolejną ciąże i chcę otworzyć działalność gospodarczą.Jakie składki i w jakich kwotach bym miała płacić? aby na rękę na chorobowym, macierzyńskim dostać ok 1500zł na rękę? czy mając działalność 4-5 miesięcy i pójdę na L4 zus może mnie oskarżyć o wyłudzenie?


    przy pierwszej ciąży pracowałam 4 miesiące i miałam straszne problemy z Zusem.Spr.mój zakład pracy i byłam właśnie o wyłudzenie oskarżana.


    z góry dziękuję za odp pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  30. Witam,
    Sposób obliczeń składek znajdzie Pani np. tu:
    http://www.zus.pl/default.asp?id=35&p=1
    lub tu:
    http://www.goldenline.pl/forum/1420498/dzialalnosc-gospodarcza-i-ciaza/s/45

    Jeżeli będzie Pani rzeczywiście prowadziła działalność gospodarczą to ZUS nie oskarży Pani o wyłudzenie.
    Podejrzewam, że Pani problem dotyczył "ewentualnej pozorności" pracy na umowę o pracę i zatrudnienia w trakcie trwania ciąży.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  31. Mam zapytanie
    Rok temu założyłam działalność gospodarczą otrzymując dotacje,minął rok i zawiesiłam ta działalność...3dni temu okazało się że jestem w ciąży(początek).Co mogę teraz zrobić aby przysługiwało mi prawo do zasiłku macierzyńskiego?Odwiesić działalność?Podkreślę ,że do końca sierpnia 2011 roku przysługuje mi jeszcze najmniejsza składka zus.No i podstawowe pyt.czy będąc pracodawcą -kobietą w ciązy przysługuje mi wogole prawo do tego zasiłku,proszę o odpowiedź z góry dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  32. Witam jestem zatrudiona na umowę o prace, poza tym od roku prowadze działalnosc gospodarcza. Nie ukrywam, ze planujemy z mężem powiekszyc rodzine. Moje pytanie... czy w moim przypadku bedzie mi sie nalezal zasilek macierzynski z tytulu umowy o prace oraz z DG? Czy jedno świadczenie wyklucza drugie? Jeli tak to czy wystarczy, ze miesiac przed porodem oplace dobrowolna skladke chorobowa (gdyz do tej pory jej nie oplacalam). ? Serdecznie popzdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  33. Witam,
    Odpowiedź na Pani pytanie zawarta jest w moim wpisie "Zasiłek macierzyński w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej oraz pracy na etacie"
    http://temidajestkobieta.blogspot.com/2010/09/zasiek-macierzynski-w-przypadku.html

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  34. witam:)
    Ja tez mam pytanie. Od maja ubieglego roku prowadze jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza i oplacam ulgowy ZUS. Niedawno okazało sie ze jestem w ciazy i nie wiem co mam robic zeby dostac wysoki zasilek macierzynski. Pani w ZUS-ie powiedziala mi ze przy odprowadzaniu takiej skladki dostane niecale 200 zl zasilku co mnie przeraza. Bardzo prosze o pomoc, gdyz na panie pracujace w ZUS nie ma co liczyc...

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  35. witam, od stycznia tego roku prowadze wlasna dzialalnosc gospodarcza. nie mam zadnych pracownikow. jestem obecnie w 7 miesiacu ciazy, nadal pracuje. opalacam teraz nizszy zus łącznie z świadczeniem chorobowym, czy należy mi sie zasiłek macierzyński i w jakiej kwocie? czy istnieje taka mozliwość ze zaraz po urodzeniu dziecka moge wrocic do pracy? co zrobic aby nie zawieszac wlasnej dzialalnosci?? czy moj maz moze byc wspolwlascicielem?

    OdpowiedzUsuń
  36. Przede wszystkim podnieść składki.
    Wszystkie informacje znajdzie Pani we wpisach na blogu.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  37. Do Pani w 7 miesiącu ciąży:
    Proszę Pani - z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej będzie Pani przysługiwał zasiłek macierzyński obliczony od wysokości składek z ostatnich 12 miesięcy (w przypadku krótszego okresu - za cały ten czas), nie zaś urlop macierzyński. To czy wróci Pani do pracy od razu po porodzie zależy wyłącznie od Pani.
    Nie musi Pani zawieszać DG; jeżeli będzie ją Pani prowadzić z mężem jako współwłaścicielem, to mąż będzie podlegał wpisowi do EDG i będzie traktowany jak odrębny przedsiębiorca.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  38. witam. mam pytanie sama prowadze wlasny sklepik odziezowy, okazalo sie ze jestem w ciazy. sklep jeszcze na tyle nie rozkrecilam abym mogla zatrudnic pracownika na pelny etat. czy jest jakies wyjscie aby nie zamykac sklepu? oczywiscie w tej chwili oplacam nizszy zus. co zrobic ??

    OdpowiedzUsuń
  39. dziekuje za odpowiedz. bylam w zus-ie ale od tych wspanialych pan nic sie nie mozna dowiedziec. szczerze mowiac nie stac mnie w tej chwilii na zatrudnienie pracownika , i dlatego sama nie wiem co mam robic? jakie byloby najlepsze wyjscie?

    OdpowiedzUsuń
  40. jeszcze mam jedno pytanie do Pani, mianowicie jesli bede prowadzic z mezem dzialalnosc, to ile bedzie wynosci od niego zus? a jeszcze jest taka sytuacja, ze maz obecnie pracuje na pol etatu w innej firmie, czy to nie bedzie przeszkadzac?

    OdpowiedzUsuń
  41. Witam.
    Moje pytanko jest następujące.
    Mam dg od 2008 r. od początku płacę składki ok.850 zł,jestem w 1 m-cu ciąży.
    Czy gdybym teraz na 1 miesiąc wycofała się z ubezpieczenia chorobowego a nastepnie przez 3 m-ce płaciła te najwyższe składki ok.2800 zł to w 4 miesiącu idąc na L4 miałabym wypłacone chorobowe naliczone od tego 2800?Czy mogłabym być na tym chorobowym aż do momentu rozwiązania ?I jak ewentualnie późnej przejść z L4 na zasiłek macierzyński aby również otrzymywać świadczenia naliczane od tej maksymalnej kwoty?
    Istnieje w ogóle taka możliwość?
    Mam nadzieję że za bardzo nie zakręciłam. :]
    Pozdrawiam :]

    OdpowiedzUsuń
  42. Witam! prowadze dzialanosc od 03.2007r i nieprzerwanie place skladki. Teraz juz nie korzystam z "malego Zusu" , jednak opłacam tylko wymagane minimum czyli ok. 900 PLN (place z tytulu 51 52 i 53. Jestem w ciazy, planowane rozwiazanie na czerwiec/lipiec 2011. Prosze o informacje co dokladnie zrobic, kiedy i od jakiej podstawy ile zaplacic, zeby moc uzyskac wiekszy zasilek maciezynski. Jakby sie udalo to poprzec wyliczeniami, bylabym wdzieczna. Ile i przez jaki okres nalezaloby placic, zeby usyskac wiecej i ile to znaczy wiecej. chcialabym to sobie skalkulowac n akonkretnym przykladzie i zobacyc czy oplaca sie zaplacic wiecej. pozdrawiam i dziekuje za informacje.

    OdpowiedzUsuń
  43. Więc po kolei:
    Pani nr 1 - liczą się Pani składki, nie męża.

    Pani nr 2 - żeby otrzymywać chorobowe wpierw lekarz musi Pani wystawić zwolnienie. Odpowiedzi na Pani pytania są zamieszczone we wpisach - proszę poszukać.

    Pani nr 3 - nie wiem jaka kwota będzie dla Pani opłacalna ;). W którymś z komentarzy zamieszczałam link do stron, gdzie są podane sposoby wyliczeń - proszę z nich skorzystać. Reszta informacji jest we wpisach na blogu.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  44. witam, tak wiem ze licza sie moje skladki, ale w tym czasie gdy bede w szpitalu i zaraz po porodzie moj maz moze prowadzic za mnie dzialalnosc?? zastanawiam sie czy dodatkowo musimy placic od niego zus, skoro gdzie indziej jest zatrudniony juz na pol etatu? a jeszcze mam pytanie odnosnie takiej sytuacji, jesli chcialabym zatrudnic osobe np na pol etatu, ale ona ubezpiecza sie w Krus-ie, to ja moge ja ubezpieczac tez w zusie? czy nalezy na ten czas zawiesic krus?

    OdpowiedzUsuń
  45. Skoro ma Pani tyle pytań zapraszam do korespondencji via mail.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  46. Witam serdecznie
    Prowadzę działalność od października. Od 1 listopada mam zadeklarowane składki społeczne od najwyższej podstawy i oczywiście zgłosiłam się do chorobowego.
    Termin porodu mam na 20 grudnia. Jak wygląda sprawa z opłaceniem składek za grudzień? Czy mimo tego iż urodziłabym w terminie muszę opłacić całą kwotę, czy jakąś część? Jeżeli część to jak obliczyć ile zapłacić ZUSowi?

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  47. witam, mam pytanie ...mam firme od wrzesnia zeszlego roku ..jestem na encyjnym zusie...w ziaze zaszlam w lutym i przerwalam placenie chorobowego we wrzesniu tego roku poprzez wyrejestrowanie sie a za pazdziernik znow sie zglosilam do placenia chorobowego i jednoczesnie podnioslam wszystkie skladki do maximum ...dziesko urodzilam 11. listopada ...chce zlozyc dokumenty do zusu i bylam przekonana ze juz do wyplaty macierzynskiego bedzie brana pod uwage tylko skladka z pazdziernika a nie srednia z 12 miesiecy ale pani w zusie mowi ze przerwa w chorobowym powinna byc 60 dni zeby sie "skasowaly" skladki z poprzednich miesiecy. Czy tak jest na prawde bo nawet z Pani blogu wnioskuje ze jednak ja mam racje i miesiac przerwy powoduje utrate ciaglosci ale nie moge sie powolac na zadna ustawe czy przepis bo nie wiem na jaki..bardzo prosze o pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  48. Od kilku lat prowadzę DG. Zatrudniam 1 osobę na umowę zlecenie. Czy ona będzie mogła sama pracować, gdy ja będę pobierała zasiłek macierzyński? Czy dobrze zrozumiałam, jeśli przerwę dobrowolne ubezpieczenie np. 2 mies. przed porodem, 1 raz zapłacę najwyższe składki, ewentualnie 2 razy lub drugi miesiąc w połowie do porodu juz te niższe, to otrzymam zasiłek wysoki liczony od tego jednego miesiąca zapłaconego w całości?

    OdpowiedzUsuń
  49. Dzień dobry
    Mam pytanie jest bardzo podobne, a jednak inne niż te zmieszczone.Od stycznia znów wracam do pracy na 0,75etatu(skończyła mi się umowa i nie zgodziłam się na na nową pod warunkiem zmiany miasta , w którym miałabym pracować dlatego mam teraz mieć 1,5miesiąca przerwy).Ok. marca mam zamiar pomimo pracy założyć działalność gospodarczą finansowaną ze środków unijnych. Również po nowym roku planujemy z mężem powiększenie rodziny. Moje pytanie :czy muszę zawieszać działalność przez wzgląd na poród czy też pomimo wszystko mogę ją prowadzić? Bardzo zależy mi na tym ,żeby jej nie zawieszać.I czy przy działalności uruchomionej ze środków unijnych mogę pójść na 2-3tygodnie chorobowego po porodzie? Czy może lepiej zatrudnić kogoś na czas mojego połogu,aby firma miała "nadzorcę".
    Bardzo dziękuję za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
  50. Bardzo dobry blog.Wiele cennych porad, biorąc pod uwagę jak w błąd potrafi wprowadzić ZUS!Będę regularnie odwiedzać.
    Pozdrawiam
    Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
  51. Osoby zatrudnione w firmie mogą pracować, gdy szefowa pobiera zasiłek ;)
    Co do dalszego pytania - odsyłam do informacji na blogu lub zachęcam do kontaktu drogą mailową.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  52. Jak dobrze, że w tym chaosie przepisów i niedostępności=nieuprzejmości pracowników Zusu oraz niedouczenia pracownic biur rachunkowych są jeszcze na tym świecie ludzie, którzy z takim zaangażowaniem pomagają innym.

    Gdyby nie Pani blog, musiałabym pracować przez cały urlop macierzyński, żeby utrzymać siebie i dziecko.
    Moja niekompetenta doradczyni z biura rachunkowego twierdzi do dziś, że: "kobietom prowadzącym DG nie przysługuje zasiłek macierzyński".
    Żal mi wszystkich innych pań, które wprowadziła w tak bolesny w skutkach błąd.

    Bardzo dziękuję, podziwiam, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  53. Witam.
    Dziękuję za tak miłe słowa.
    Może warto zmienić biuro rachunkowe?
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  54. Witam
    Pani Katarzyno mam problem z którym nie bardzo wiem jak sobie poradzic, a mianowicie:
    Od roku 2008 prowadze DG a od lutego 2010 jestem zatrudniona firmie i mam umowe na okres zastępstwa. Umowa ta konczy sie 9 grudnia.
    Jestem w zaawansowanej ciąży, wiem że po ustaniu stosunku pracy musze zglosic sie do ZUS w celu zadeklarowania płatności pełnych składek tylko w czym tkwi mój problem, składki będą odprowadzone od 10 grunia (w nast dniu po ustaniu stosunku pracy) a termin porodu mam na ostatni styczen, czy jesli dzidzia urodzi sie w polowie styczna to od jakiej kwoty bedzie wyliczony mój zasiłek macierzynski (chcialam dodac ze bede deklarowac składki od nawyzszej kwoty tj ok 8007). Pytam bo doczytalam ze musi byc oplacony przynajmniej jeden pełny miesiec ale co w przypadku jesli ja zaczynam dop od 10 grudnia (bo wczesniej nie moglam gdyz mialam umowe o prace) a dziecko ma urodzic sie pod koniec stycznia. Nie moge nigdzie znalezc odp na to pytanie. Z góry ślicznie dziękuje za pomoc.

    OdpowiedzUsuń
  55. Witam,
    Pani przypadek jest złożony. Zapraszam do kontaktu drogą mailową.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  56. Witam,
    Mam do Pani prośbę. Proszę o wyjaśnienie mojej sytuacji. 26 listopada założyłam dzialalnośc gospodarczą. Zanim zgłosiłam to do ZUSu zauważyłam błędy w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji. Zgłosiłam ten fakt w urzędzie miasta, po paru dniach z urzędu przyszło nowe zaświadczenie. W międzyczasie mineło 7 dni i w ZUSie powiedziano mi że nie mogę już płacić nieobowiązkowego ubezpieczenia chorobowego.Czy jest tak faktycznie ( w końcu opóźnienie to nie tylko moja wina)i czy nie mam szans otrzymywać zasiłku macierzyńskiego? A jeśli nie, to czy mogę ubezpieczenie chorobowe zapłacić za grudzień czy też aby to zrobić muszę zawieszać działalność na 30 dni? Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam
    Bożena

    OdpowiedzUsuń
  57. Witam, chciałabym przedstawić moją sytuację i prosić o pomoc: Zasiłek chorobowy od 02.11.2009 do 15.06.2010
    Zasiłek macierzyński od 16.06.2010 do 16.11.2010
    W tym okresie nie opłacano składek na ubezpieczenie chorobowe. Zasiłki były pobierane ze statusu pracownika. Umowa o pracę została rozwiązana w wyniku upadłości firmy 24.07.2010.
    Od 17.11.2010 z prowadzenia działalności gospodarczej opłacam wszystkie składki ZUS oprócz składki na ubezpieczenie chorobowe. Działalność prowadzę od 01.04.2009.
    1. Czy jeżeli zwiększę składki ZUS do składek maksymalnych to będzie mi przysługiwał wysoki zasiłek macierzyński?
    2. Ile najwyższych składek muszę opłacić, aby mi przysługiwał zasiłek chorobowy oraz macierzyński?
    3. Czy w moim przypadku będą brane pod uwagę składki z 12 ostatnich miesięcy?

    OdpowiedzUsuń
  58. Witam Panią,opłaciłam wysoki zus za listopad,termin mam na grudzień .jak w styczniu będę płacić za grudzień to lepiej od wysokiej podstawy proporcjonalnie czy wystarczy znów obniżyć na preferencyjny,aby dostać wyższy zasiłek?

    OdpowiedzUsuń
  59. Witam Panie
    Mam prośbę, aby w komentarzach nie zadawać długich i skomplikowanych pytań, na które nie da się również odpowiedzieć - w komentarzu :)
    Jeżeli mają Panie wątpliwości zapraszam do kontaktu bezpośredniego.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  60. Witam!Działaność mam od 01.01.2010.Mam kilka krótkich pytań,na które otrzymałam sprzeczne odpowiedzi od różnych Pań pracujących w ZUS-ie:
    1- czy chcąc podwyższyć(zakładam tu maxymalną kwotę) składkę na ubezp.społ.(aby mieć wyższy macierzyński) powinnam w nowym druku DRA wpisać kod 057000,czy 051000?Czy są możliwe obie opcje i co one dla mnie laika oznaczają w praktyce?
    2- czy z kodem 057000 lub 051000 ,a wyższą skłądka na ubezp.społ.muszę płacić Fundusz Pracy?

    OdpowiedzUsuń
  61. witam od trzech lat prowadze DG OD ROKU DUZY ZUS JESTEM W CIAZY TERMIN NA LIPIEC 2010M DODAM ZE JESTEM SAMOTNA MATKA I TAKA BEDE Z WYBORU CO MAM ZROBIC BY DOSTAC WIEKSZY ZASILEK MACIEZYNSKI? I CZY JEST COS TAKIEGO JAK ZASILEK PORODOWY ? DZIEKUJE Z GORY ZA POMOC

    OdpowiedzUsuń
  62. Witam. Od sierpnia prowadzę własną działalność gospodarczą podjętą z dotacji Unijnej. Opłacam najniższy zus 350,43 ze składką zdrowotną, czy mam szansę na jakiś zasiłek macierzyński skoro termin porodu wypada na początku sierpnia następnego roku? Bardzo proszę o jakąś pomoc. Z góry dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  63. Krótkie pytanie. Czy jest możliwe, aby prowadząc nieprzerwanie jednoosobową działalność gospodarczą od 2000 roku, płacąc normalny Zus, będąc we wczesnej ciąży coś zrobić, żeby przechodząc na L4 w czasie ciąży mieć wyższy zasiłek chorobowy? No i oczywiście żeby Zus się do tego nie przyczepił...

    OdpowiedzUsuń
  64. Witam:-)
    Mam kilka pytań nad którymi od dawna się zastanawiam. Prowadzę dział gosp. od 15.07.2009 i zawiesiłam ją od 31.08.2010(na IX,X,XI,XII)gdyż podjęłam pracę na pełny etat od 1.09.2010 natomiast jestem na L4 od 3.11.2010 a termin porodu mam na 29.03.2011. Pyt. zastanawiam się czy muszę zwolnić się z pracy i zrezygnować z L4 aby automatycznie odwiesić dział gosp i skorzystać z podwyższonego ZUS-u aby dostać większy zasiłek macierzyński?
    Z góry b dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  65. W przypadku ostatniego komentarza - odpowiedziałam na niego w innym wątku (były dwa takie same).
    @ prowadząca działalność dotowaną unijnie - aby otrzymać zasiłek trzeba przystąpić do ubezpieczenia chorobowego.

    OdpowiedzUsuń
  66. Dzien dobry.Mam prośbe zakladam jeddnoosobowa dzialalnosc gospodarcza w domu sklepik internetowy.biore dotacje z Funduszu pracy te 19100 zl na rozwiniecie dzialanosci gospodarzcej na sprzet wyposazenie reklama towar.Bede oplacala od najnizszej kladki te ubezpieczenia.Chcemy z mezem nastepnego dziecka bo mamy juz jedno ni jakbym tak za 6 miesiecy zaszla w ciaze to czy mi sie to bedzie oplacalo z zailkiem chorobowym i zasilkiem macierzynskim.jak by to wszytsko wygladalo z skladkami jakbym miala L4. czy musze zawieszac dzilanosc czy bede normalnie odplacala skaldki wszytskie do zus i doodtakowo otrzymywala pieniadze za zasilek macierzynski??

    OdpowiedzUsuń
  67. Witam Panią,opłaciłam wysoki zus za listopad,termin mam na 23 grudzień .jak w styczniu będę płacić za grudzień to lepiej od wysokiej podstawy proporcjonalnie czy wystarczy znów obniżyć na preferencyjny,aby dostać wyższy zasiłek? Jaki kod powinna byłam wpisać w zus dra przy podstawie 7865,00?

    OdpowiedzUsuń
  68. Najlepiej wpisać 05 70 00 na DRA
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  69. @ Pani prowadząca sklepik internetowy.
    Prowadząc działalność musi Pani opłacać składki na ubezpieczenie społeczne i składkę zdrowotną, dobrowolna jest tylko chorobowa - od niej zależy czy i w jakiej wysokości otrzyma Pani zasiłek.

    OdpowiedzUsuń
  70. Witam.
    Prowadzę DG od ponad 2 lat. od lipca 2010 opłacam pełne składki do ZUS chorobową także,Zatrudniam 3 osoby. Planuję 3 dziecko ciąża będzie trudna będę na zwolnieniu całą ciążę. Zasiłek chorobowy to będzie 100% podstawy? warto zwiększać ZUS zanim zajdę w ciążę i czy będę mogła wystawiać faktury i rozliczać koszty w trakcie urlopu?

    OdpowiedzUsuń
  71. W celu uzyskania pełnej porady prawnej zapraszam do kontaktu bezpośredniego.
    Przypominam, że komentarze na blogach służą do... komentowania :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  72. Witam! Jaką zapłacić składkę za niepełny miesiąc? Dokładniej 23 dni bo wtedy urodziłam. ?Za listopad zapłaciłam od podstawy 7865,00.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  73. a co z kosztami prowadzenia DG na zasilku maciezynskim i chorobowym ? Mam na mysli amortyzacje srodkow trwalych, wynajem lokalu czy koszty stale wynikajace z umow abonamentowych? Moge je rozliczac czy nie?

    OdpowiedzUsuń
  74. Ja mam takie pytanie:
    Znalazłam coś takiego:
    "Korzystając z ulgi w opłacaniu składek ZUS w ogóle nie płacisz składki na Fundusz Pracy "
    Czy jeśli podniosę podstawę wymiaru składki do 250 % to nadal nie muszę płacić składki na Fundusz Pracy?
    Już wiem, już sobie sama odpowiem: składkę na Fundusz Pracy płaci się tylko wtedy, kiedy podstawa, od której opłaca się składki na ubezpieczenia społeczne, jest równa lub wyższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę.
    Czyli normalnie będziemy płacić składki na Fundusz Pracy.

    OdpowiedzUsuń
  75. Witam wszystkich Czytelników.
    Jeszcze raz proszę o pytania drogą mailową.
    Tematyka mojego bloga i Państwa ogromne nim zainteresowanie sprawia, iż mam coraz mniej czasu na zaglądanie do komentarzy.
    Pozdrawiam w Nowym Roku i życzę powodzenia wszystkim biznesmamom :)

    OdpowiedzUsuń
  76. Jestem zatrudniona w firmie, ale w tej chwili mam L4. Czy w trakcie trwania chorobowego mogę rozpocząć działalność gospodarczą?

    OdpowiedzUsuń
  77. Witam,
    Zawsze może Pani rozpocząć prowadzenie działalności pozarolniczej czyli np. gospodarczej.
    Natomiast jeżeli chce Pani wiedzieć, jakie konsekwencje będą wiązały się z rozpoczęciem DG podczas chorobowego zapraszam do zapoznania się z informacją dotyczącą porad prawnych dostępną pod tym linkiem
    http://temidajestkobieta.blogspot.com/p/porady-prawne-on-line.html
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  78. Witam serdecznie, założyłam właśnie działalność i chciałabym sprecyzować info odnośnie składek, chodzi mi o ilość i wysokość aby po porodzie otrzymać zasiłek macierzyński.Działalność zarejestrowana 10 stycznia, termin porodu 15 marca. Jeżeli odprowadzę najwyższą składkę za 20 dni stycznia, za cały luty i za część marca to czy należy mi się ten macierzyński i czy to bedzie tak wysoka kwota? Jeżeli nie taka, to orientacyjnie jaka? I przez jaki czas będę dostawała zasiłek? Z góry
    dziękuję za pomoc
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  79. Witam,
    Jeżeli opłaca Pani składkę chorobową to zasiłek macierzyński się należy.
    W celu uzyskania szczegółów zapraszam do zapoznania się z zakładką porady prawne on line.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  80. Witam.
    Mąż prowadzi DG,ja od 1 września jestem jako współprowadząca i jestem w ciaży.Od 6 grudnia jestem na zwolnieniu lekarskim.Pytanie mam takie: czy i kiedy ewentualnie mogę liczyć na zasiłek chorobowy z ZUS?? Czy to od pierwszego dnia zwolnienia musi minąć te 90 dni karencji czy od daty zatrudnienia?

    OdpowiedzUsuń
  81. Witam,
    Mam pytanie ponieważ 10 lat temu byłam na półrocznym urlopie macierzyńskim. Byłam zatrudniona na etacie ale, oprócz tego prowadziłam działalność gospodarczą i płaciłam tylko zdrowotne. W trakcie urlopu macierzyńskiego nie miałam zawieszonej działalności. teraz po 10 latach dostaję pismo z ZUSU o tym fakcie i o wypełnienie stosownych deklaracji i uregulowanie składek, które powinnam za ten okres zapłacić. Bardzo proszę o odpowiedź co mam z tym fantem zrobić? Jestem załamama

    OdpowiedzUsuń
  82. Witam. Jestem w 7 miesiącu ciąży termin porodu na 14 marca. Mam zamiar otworzyć DG i opłacić skaładkęchorobową w wysokości 2.700 poza tym chce zatrudnić stażystkę która będzie w czasie mojego urlopu macieżyńskiego, pracować za mnie. Czy należy mi się zasiłek macieżyński? jeśli tak to w jakiej kwocie.

    OdpowiedzUsuń
  83. @ Pani współprowadząca działalność
    Liczy się dni od daty objęcia ubezpieczeniem chorobowym.
    @ Pani będąca na macierzyńskim 10 lat temu -
    jeżeli szuka Pani porady proszę zajrzeć do zakładki nt. porad on-line.
    Nie jest Pani jedyna, właśnie prowadzę sprawę klientki w identycznej sytuacji.
    @ Pani w 7 miesiącu
    Proszę poczytać uważnie wpisy na blogu.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  84. Witam,
    Planuję założenie DG od 1. lutego z wysokim ubezpieczeniem chorobowym, termin porodu mam na początek marca. Czy dostanę zasiłek jeśli dziecko urodzi się w lutym? Czy lepiej pospieszyć się z założeniem działalności i zrobić to z dniem np. 20 stycznia? W jakiej wysokości mam opłacić składki i jaki wówczas dostanę zasiłek?
    Pozdrawiam, Gosia

    OdpowiedzUsuń
  85. Pani Małgosiu
    Po pierwsze nie może Pani założyć DG tylko po to, aby otrzymać zasiłek macierzyński. Musi ją Pani rzeczywiście prowadzić
    Odpowiedzi na pozostałe pytania znajdzie Pani też na blogu. Ewentualnie zapraszam do kontaktu mailowego.

    OdpowiedzUsuń
  86. Witam,
    Dziękuję za odpowiedź. DG nie jest fikcyjna, Pani blog mnie jedynie zmobilizował do jej założenia.
    Działalność założyłam z dniem 17.01., złożyłam druk ZUS ZUA i mam się zgłosić na początku lutego celem obliczenia składek. Pozostaje mi tylko mieć nadzieję, że jednak urodzę w terminie, czyli na początku marca i uda mi się opłacić cały luty lub ZUS weźmie pod uwagę, przy obliczaniu zasiłku, część stycznia i część lutego:)
    Czy wtedy mogę liczyć chociaż na mniejszy zasiłek?
    Dziękuję za pomoc, Gosia

    OdpowiedzUsuń
  87. Witam,
    napisała Pani, że -Oba zasiłki – chorobowy oraz macierzyński są obliczane od średniej składek liczonych z 12 miesięcy.
    Czy jeżeli przez okres tych 12 miesięcy nie miało się umowy o pracę ani DG, jedynie kilka umów zleceń to czy z tytułu umowy zlecenia opłaca się jakieś składki?
    Czy zasiłek chorobowy po opłaceniu 90 dni po rozpoczęciu DG będzie wyliczany też na podstawie tych zleceń czy tylko 90 dni?

    OdpowiedzUsuń
  88. Chciałabym prosić o pomoc w mojej sprawie, chodzi o to ze od maja 2010 r. prowadzę jednoosobowa firmę, otrzymalam na to dotacje z urzedu pracy. opłacam składki zus - ulgę na 2 lata i nie opłacam dobrowolnej składki chorobowej. planuję teraz ciążę i nie wiem czy:
    1. nalezy mi się macierzyńskie
    2. czy w trakcie donoszenia ciązy moge normalnie prowadzić działalność i nie informowac o tym zus-u i czy w trakcie macierzynskiego równiez mogę normalnie pracować?
    3. jeżeli urodze dziecko, to w jaki sposób o tym poinformowac zus?
    będę wdzięczna za udzielenie informacji.

    OdpowiedzUsuń
  89. Informacje zawarte są na blogu, proszę poszukać.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  90. Prowadzę działalność gospodarczą od 10 lat. płacę składki zus od 60 % przeciętnej krajowej. Jestem w 3 m-cu ciąży. Z dniem 20 stycznia wyrejestrowałam się z ubezpieczenia chorobowego. Zamierzam ponownie zarejestrować się z dniem 1 marca 2011(to będzie 39 dni) i od tego m-ca do maja płacić składki od 250 % przeciętnej. Czy w takiej sytuacji, po okresie wyczekiwanie czyli w czerwcu pójdę na L4 jaka będzie wysokość zasiłku chorobowego, a później macierzyńskiego? Bardzo proszę o sprawdzenie czy ta kolejność jest w porządku. Pozdrawiam Justyna

    OdpowiedzUsuń
  91. Witam,
    Zapraszam do zapoznania się z zakładką bloga : Porady prawne on-line
    POzdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  92. Witam,

    prowadzę działalność gospodarczą od roku (nie jest fikcyjna, chociaż przynosi niskie dochody). W maju/czerwcu zostanę mamą. Informowałam się w ZUS co do możliwości podniesienia tych składek na ubezpieczenie chorobowe i pani poinformowała mnie,że mogę to zrobić, ale ZUS to sprawdzi. I że mimo wyroku Sądu Najwyższego pani ostatnio "trzymała w ręce" kolejną decyzję kwestionującą takie podniesienie składek, jeśli dochody były niskie. Teraz obawiam się podnoszenia tych składek,a z drugiej strony jak tego nie zrobię to o zasiłku nie mam co myśleć...

    OdpowiedzUsuń
  93. Witam,
    Oczywiście ZUS ma prawo przeprowadzić kontrolę.
    Radzę się nie przejmować - każda decyzja jest indywidualna i to co ZUS postanowił w innej sprawie Pani nie dotyczy.
    Ja mogę za to powiedzieć, że ZUS może sprawdzać tylko to na co mu pozwala ustawa czyli czy jest podstawa do wypłaty zasiłku. I tylko tyle.

    OdpowiedzUsuń
  94. Witam ponownie.
    Czy oznacza to, że ZUS może zbadać moje dochody - np. zażądać przedstawienia wysokości dochodów np. z ostatnich 3 miesięcy?

    Zastanawiam się też- chociaż Pani o tym pisała, ale nie wiem, czy dobrze rozumiem - zakładając, że dziecko urodzi się w czerwcu - powinnam opłacić wyższe składki za kwiecień (czyli w maju), czy za maj (czyli w czerwcu do 10-tego) - jeśli chciałabym uzyskać ten wyższy niż normalny zasiłek macierzyński?

    OdpowiedzUsuń
  95. Witam,
    Jeżeli jest Pani zainteresowana indywidualną prawną zapraszam do kontaktu via e-mail.

    OdpowiedzUsuń
  96. Mam do Pani pytanie. Księgowa z dniem 1.02 wyrejestruje mnie z ubezpieczen chorobowych ( jak wiemy luty nie ma 30 dni ) kiedy ponownie sie zarejestrowac i na jakim kodzie? czy zua mam zlozyc 1.03 ?( 22 kwietnia mam termin porodu) Proszę o odp

    OdpowiedzUsuń
  97. Witam,
    Od 6 lat prowadzę działalność gospodarczą. Właśnie dowiedziałam się, że jestem w 6 tyg. ciąży. Od 3 lat zatrudniam 1 pracownika, a mój mąż nie jest współwłaścicielem firmy. Czy w takiej sytuacji mogę skorzystać ze zwolnienia L4, zasiłku macierzyńskiego czy nawet urlopu macierzyńskiego?

    Pozdrawiam
    Karolina

    OdpowiedzUsuń
  98. Proszę Pani - proszę uważnie przeczytać informacje zawarte we wpisach na blogu.
    W przypadku wątpliwości może Pani skorzystać z porady prawnej - więcej informacji w zakładce porady prawne on-line.
    Pozdrawiam serdecznie i życzę spokojnej ciąży.

    OdpowiedzUsuń
  99. Witam, dzisiaj odwiedziłam ZUS by dowiedzieć się kilku rzeczy na temat zasiłku macierzyńskiego dla kobiet prowadzących działalność 1-osobową. Wysokość zasiłku liczy się jako średnia składek z ostatnich 12 miesięcy. Czy więc w praktyce pomysł podniesienia stawki miesiąc przed porodem ma jakiś sens, skoro i tak liczona jest średnia?

    OdpowiedzUsuń
  100. Witam Panią:)
    W ZUS otrzymałam informację, że nie muszę przerywać ubezp. chorobowego na 31 dni( to spowodowało by przerwanie ciągłości) wystarczy że na kilka dni przerwę a potem zgłoszę najwyższe podstawy. Ubezpieczenie będzie liczone jak gdyby od początku od wysokich podstaw, a na zwolnienie( z wysokim zasiłkiem) mogę iść już po miesiącu, ponieważ nie przerwana została ciągłość.
    Tylko czy na pewno tak jest i nie policzą mi średniej z 12 miesięcy???

    OdpowiedzUsuń
  101. Witam!!!POOOMOOCYY!!!
    Prowadzę DG i opłacam preferencyjną składkę ZUS (30%). Jestem w ciązy z terminem porodu na 20 stycznia 2011r. W zw. z chęcią otrzymania max. zasiłku macxierzyńskiego wyrejestrowałam się z ub. chorobowego 27 października 2010r. (żeby nie mieć ciągłości ubezpieczenia powyżej 31 dni) a następnie - za grudzien 2010r.złożyłam deklarację DRA i opłaciłam max. składki (250%) ,
    ALE NIESTETY ponownie zarejestrowałam się do ub. chorobowego z dniem 07 stycznia 2011r. i jak dowiedziałam się przystąpienie do ub. chorobowego w miesiącu porodu powoduje obliczenie zasiłku macierzyńskiego od najniższej podstawy!!!!!Czy to prawda????Prosze o pomoc!!!Czy jest jakieś rozwiązanie tej sytuacji???
    POMOCYYY!!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  102. Witam,
    a jak się ma do tego wszystkiego wymóg opłacania w terminie składek przez 6 miesięcy działalności?

    OdpowiedzUsuń
  103. Składki należy zawsze opłacać terminowo, nie tylko przez 6 miesięcy.

    OdpowiedzUsuń
  104. Witam mam problem i niegdzie nie mogę znaleźć jednoznacznej odpowiedzi. Od ponad roku prowadzę działalność gospodarczą na najniższym ZUSie, obecnie jestem w trzecim miesiącu ciąży (rozwiązanie w sierpniu), miałam zamiar w lipcu podwyższyć sobie podstawę składek aby dostać wyższy zasiłek macierzyński, no i tu zaczyna sie mój problem otóż mam poślizg w opłaceniu dwóch ostatnich składek (za listopad i grudzień 2010), rozwiązuje to mój problem z ciągłością składek , ale po przeczytaniu różnych artykółów w internecie dochodzę do wniosku że zasiłek nie będzie mi się należał bo nie opłacałam składek w terminie. Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu moich wątpliwości.

    OdpowiedzUsuń
  105. Dzień dobry!
    Na blogu Pani jest informacja, że prawo do zasiłku macierzyńskiego prowadząc DG nabywa kobieta, jeśli podlega ubezpieczeniu chorobowemu przez co najmniej jeden PEŁNY MIESIĄC KALENDARZOWY. Ja natomiast (chociaż laik prawniczy) widzę w ustawie, że nie ma okresu wyczekiwania na nabycie tego prawa i że po prostu trzeba podlegać ubezpieczeniu chorobowemu (czyli logicznie wnioskując może to być mniej niż miesiąc). Czy mogłaby to Pani wyjaśnić?
    Pozdrawiam,
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  106. Witam,
    Być może jest to trochę nieścisłe, ale żeby otrzymać zasiłek macierzyński wystarczy być objętą ubezpieczeniem chorobowym dzień przed porodem.
    W przypadku prowadzenia działalności taka mama dostanie najniższy zasiłek. Jeżeli chce otrzymać wyższy, musi opłacić składkę za pełny miesiąc kalendarzowy przed porodem.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  107. Witam,
    Planuję założenie działalności gospodarczej (sklep internetowy). Mam 2 pytanie:
    1. Aby otrzymać wysokie macierzyńskie muszę opłacać wysokie składki przez cały okres (5 miesięcy od teraz do rozwiązania) czy wystarczy podnieść składkę w ostatnim miesiącu?
    2. Podczas pobierania zasiłku działalność musi być zawieszona? Czy moich obowiązków nie może przejąć mąż? Przypuszczam, że to niemożliwe, ale zapytam: czy mogę przyjąć na ten czas stażystę?

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  108. Witam,
    Proszę uważnie przeczytać wpisy dotyczące zasiłku macierzyńskiego. Jeżeli chciałaby Pani skorzystać z porady prawnej zapraszam do zakładki porady prawne on-line.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  109. Szanowna Pani
    jestem zatrudniona na umowę opracę; jestem w 6 miesicu ciązy bliźniaczej (termin porodu koniec maja - ale rozwiązanie będzie na początku maja - zalecenia lekarza) chiałabym założyć działalnośc gospodarczą związana z produkcją filmów. Jakie składki dodatkowe muszę opłacić i w jakiej wysokości jeżeli założę działalność od marca 2011 aby otrzymać wyższy zasiłek macierzyński, oprócz tego który otrzymam z pracy na umowę o pracę, czy powinnam załązyć tą działalnośc wraz z męzem jako współwłaścicielem czy jako jednoosobową ?
    pozdrawiam serdecznie
    Nicole

    OdpowiedzUsuń
  110. Witam,
    Jeżeli chce Pani uzyskać poradę proszę zapoznać się z informacjami w zakładce porady prawne on-line.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  111. Witam, jestem w dosc trudnej sytuacji. Zostalam zatrudniona na umowe o prace na czas okreslony - na zastepstwo, w miedzy czasie dowiedzialam sie, ze jestem w ciazy. Planowany termin porodu to koniec lipca, natomiast umowe mam do konca czerwca, wlasnie dowiedzialam sie ze z pracy nie moge liczyc na swiadczenie w formie urlopu macierzynskiego. Zastanawiam sie nad kwestia zalozenie firmy, a bardziej przepisania firmy prowadzonej przez narzeczonego na mnie ( slub w marcu), oplacania skladek zdrowotnych i skorzystania pozniej z urlopu o ktorym mowa w powyzszym artykule, czy takie przepisanie firmy wchodzi w rachube?mam nadziekje, ze dobrze wszystko zrozumialam ? bardzo prosze o opinie

    OdpowiedzUsuń
  112. Witam,
    Pracodawca wprowadza Panią w błąd.
    Ponadto nie ma instytucji "przepisania firmy" w prawie polskim.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  113. Witam,

    mam pytanie jakie składki muszę odprowadzać do ZUS będąc na urlopie macierzyńskim i wychowawczym, prowadząc działalność gospodarczą? Czy wszystkie w pełnej wysokości?

    Z góry dziękuje za odpowiedź.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  114. Witam

    Będąc w ósmym miesiącu ciąży założyłam działalność gospodarczą i opłacam składki od najwyższej podstawy. Firma oczywiście działa, wystawiam faktury i rozliczam się z US. Ale czy w trakcie urlopu macierzyńskiego mogę przestać pracować? Czy ZUS przychodząc na kontrole może odebrać mi zasiłek macierzyński jeśli prowadziłam firmę tylko przez 2 miesiące przed porodem?

    Uprzejmie proszę o opinie.

    Pozdrawiam
    Ania

    OdpowiedzUsuń
  115. Witam,
    od 09.2010r. prowadzę GD i regularnie opłacam składki (60%), aktualnie jestem w ciąży (termin porodu mam na 04.2011). Planuję podwyższyć podstawę składek w marcu (za 02.2011) oraz w kwietniu (za 03.2010), bardzo proszę o informację czy dobrze obliczyłam wysokość składki.

    podstawa: 8007,70 zł
    emerytalne: 19,52% = 1563,10 zł
    rentowe: 6% = 480,46 zł
    chorobowe: 2,45% = 196,18 zł
    wypadkowe: 1,67% = 133,72 zł
    Fundusz Pracy: 2,45% = 196,18 zł
    zdrowotne: 243,39 zł

    razem: 2813,03 zł

    Zgadza się? Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam,
    Marta

    OdpowiedzUsuń
  116. W kwestiach porad prawnych odsyłam do odpowiedniej zakładki na blogu.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  117. @Marto
    Jeżeli nie jest Pani pewna wyliczeń proszę użyć innego kalkulatora. Podstawa i % się zgadzają, składka zdrowotna również.

    OdpowiedzUsuń
  118. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie,
    Marta

    OdpowiedzUsuń
  119. Witam serdecznie
    Powiedziano mi że, aby dostać 5700 zł macierzyńskiego trzeba przez 90 dni płacić duży ZUS, a tu wyczytałam,że miesiąc przed porodem. I teraz sama już nie wiem.Bardzo proszę o odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  120. Proszę Pani - dla zasiłku macierzyńskiego nie ma okresu karencji:

    Art. 29.

    1. Zasiłek macierzyński przysługuje ubezpieczonej, która w okresie ubezpieczenia chorobowego albo w okresie urlopu wychowawczego:

    1) urodziła dziecko;

    2) przyjęła na wychowanie dziecko w wieku do 7 roku życia, a w przypadku dziecka, wobec którego podjęto decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego - do 10 roku życia, i wystąpiła do sądu opiekuńczego w sprawie jego przysposobienia;

    3) przyjęła na wychowanie w ramach rodziny zastępczej, z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej niespokrewnionej z dzieckiem, dziecko w wieku do 7 roku życia, a w przypadku dziecka, wobec którego podjęto decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego - do 10 roku życia.

    OdpowiedzUsuń
  121. Witam
    Ponieważ każda z Pań ma troszkę inną sytuację i ja opiszę swoją.
    Prowadzę działalność gospodarcza od września 2005 r.
    Byłam 2 lata na niskim ZUSie, później zatrudniona. Od 1 stycznia 2010 r. jestem tylko na działalności gospodarczej. Wszelkie spóźnienia z opłatą ZUS mam uregulowane. Opłacam składki podstawowe 890,40 zł od 2011 r.
    Od 24 lutego dostałam zwolnienie do 24 marca 2011 r. Termin porodu to wrzesień 2011 r.
    W jaki sposób mogę postąpić w mojej sytuacji, aby otrzymać najwięcej pieniążków na macierzyńskim? Czy 1 wysoka składka wystarczy? Czy jednak będzie to średnia z 12 miesięcy? Czy mam zrezygnować z chorobowego i ze świadczeń - zgodnie z informacją "należy zawiesić płacenie składki na ubezpieczenie chorobowe na okres ponad 30 dni (tracimy ciągłość), a następnie opłacać składki na ubezpieczenie chorobowe od najwyższej podstawy (preferencyjny sposób oskładkowania)"
    Pozdrawiam
    Dorota

    OdpowiedzUsuń
  122. Pani Doroto - w sprawach indywidualnych odsyłam do zakładki porady prawne on-line.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  123. Witam,
    mam pytanie do Pani dotyczące mojej żony (myślę, że i innych może to zaciekawić bo wszędzie można znaleźć odpowiedzi ale dla osób będących i na DG i etacie a nie tylko na DG), która prowadzi tylko i wyłącznie jednoosobową działalność gospodarczą (wystawia 1 fakturę miesięcznie oraz ma ok 5-10 faktur kosztowych). Czy po urodzeniu dziecka gdy jest na zasiłku macierzyńskim może nadal prowadzić działalność gospodarczą i wystawiać te 1 fakturę vat.
    Jeśli nie to czy może być coś takiego jak re-fakturowanie tej faktury na moja tj. męża jednoosobową działalność tak żeby nie miała dochodu i nie było przed zusem że dodatkowo zarabia?
    Pozdrawiam serdecznie
    Rafał

    OdpowiedzUsuń
  124. Jak uzyskać poradę indywidualną opisałam w zakładce porady prawne on-line.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  125. Czy jeśli mąż prowadzi DG a ja pracując na etacie (jestem w 5 m-cu ciąży) zostałabym współwłaścicielem firmy i opłaciłabym najwyższą składkę chorobową w zus to mogę otrzymać "wysoki" macierzyński? Czy muszę założyć własną działalność?
    Ela

    OdpowiedzUsuń
  126. Witam,
    Mam pytanie do Pani dotyczącej mojej osoby, a mianowicie jestem osobą bezrobotną i w 28 tygodniu ciąży, chciałabym założyć DG od kwietnia a rozwiązenie mam wyznaczone na 7 czerwca czy przy opłacaniu dwóch pełnych miesięcy najwyższych składek mogę liczyć na wysoki zasiłek macierzyński?

    OdpowiedzUsuń
  127. Witam,
    Proszę przeczytać wpisy na blogu - zawierają odpowiedź na zadane pytanie.
    W przypadku wątpliwości w zakładce porady prawne on-line wytłumaczyłam jak taką poradę uzyskać.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  128. Witam Serdecznie!
    Proszę o rozwianie moich wątpliwości,(nie wiem czy dobrze to wszystko interpretuję) sytuację mam następującą: po zrobieniu przerwy w opłacaniu składek chorobowych chcę zapłacić ją podwyższoną w m-cu maju za pełny kwiecień, a następnie w czerwcu proporcjonalnie niższą za m-c maj,ponieważ chciałabym w maju pójść już na chorobowe do czasu porodu (termin mam na połowę czerwca). Wie,że zasiłku chorobowego nie otrzymam, ale czy postępując w ten sposób mogę liczyć na wyższy zasiłek macierzyński po porodzie? Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź. Karolina

    OdpowiedzUsuń
  129. Witam
    w sprawie porad odsyłam do odpowiedniej zakładki na blogu.

    OdpowiedzUsuń
  130. witam,
    Gratuluję Pani cierpliwości i uprzejmości. Ja sama się irytuję czytając te komentarze...
    Pozdrawiam,
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  131. Mam do Pani pytanie, bo widzę, że jest Pani bardzo zorientowana odnośnie zasiłku macierzyńskiego. Od 1 kwietnia prowadzę działalność gospodarczą i opłacam najniższe składki ZUS te preferowane ulgowe co są przez 2 lata i w raz z najniższym zasiłkiem chorobowym. Chcę jak najszybciej zajść w ciąży. I od razu chcę pójść na zwolnienie, a potem otrzymywać zasiłek macierzyński. Co zrobić aby zwolnienie i zasiłek macierzyński były jak najwyższe??
    Pozdrawiam serdecznie i czekam na jak najszybszą odpowiedź.
    Marlena

    OdpowiedzUsuń
  132. Witam, proszę o odpowiedź : założyłam działalność gospodarczą i opłacam najniższe składki,po 2 miesiącach zaszłam w ciążę, czy chcąc pojść na zwolnienie lekarskie mogę przed pójściem na L-4 zadeklarować najwyższe składki i czy zus do wypłaty zasiłku będzie brał pod uwagę średnią czy tą ostatnią opłacaną składkę?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń